Hitta en valp
Det första man måste göra är att hitta en uppfödare. Den kennelklubb man skall leta på är AKC och uppfödare annonserar här: American Kennel Club
Reglerna är annorlunda i USA så bli inte förvånad om de kräver att du skall betala för att stå i kö. Om det känns otryggt så välj en annan uppfödare. 
När du hittat en valp så kontrollera om de är ok med att du hämtar i USA och att valpen kan stanna kvar tills den är ca fyra månader. Vissa kräver en inackorderingsavgift, andra inte. Se till att avtala om det.
När du hittat en valp så kom överens om hur betalningen skall ske. Vi rekommenderar PayPal om möjligt men det finns många olika lösningar. Kontant är att undvika pga rånrisken.
Planera hämtning
För att du skall kunna få hem valpen måste den ha fått rabiesvaccin vid 12 veckor och sedan skall det ha gått 21 dagar efter att den har fått vaccinet för att du skall kunna få hem dem. Du kan alltså inte komma till tullen på dag 21 utan tidigast dag 22. Tänk på att vissa vaccin kräver 30 dagar så be säljaren kontrollera med sin veterinär vilket vaccin de använder.
De skall också beställa speciella dokument på fyra sidor från USDA. Det innebär att pappren skall fyllas i av veterinären, skickas till USDA för underskrift och sedan skickas tillbaka igen. Avtal med säljaren om tiden för inskickning och hämtning. Från att dokumentet har skrivits under av USDA tills att du skall landa i EU får det max ha gått 10 dagar. Saker kan gå snett så det bästa är att avtala hämtning ca 7 dagar efter att papperna har skickats in. Diskutera med säljaren och dennes veterinär om tiden. Du hittar information om USDA här: Pet Travel From the United States to Sweden | Animal and Plant Health Inspection Service
Skaffa försäkring från hämtningsdagen. Oftast får du bara en olycksfallsförsäkring fram tills att du gjort en besiktning av valpen. 
Hämtningsdagen
Dagen du hämtar valpen skall du ha fyra dokument med dig:
1. Dokument från USDA där valpen är namngiven, har chipnummer samt det intygas att den är rabiesvaccinerad. Kontrollera att dokumentet har rätt stämplar.
2. Ett transportdokument som du skall intyga att du inte skall sälja valpen vidare utan det är för eget bruk. Detta skall du skriva under.
3. Ett köpeavtal där köpesumman framgår. Det är för att du skall betala moms när du kommer till EU. 
4. Ett registreringsdokument från AKC där Online PIN och Registration Type PIN skall finnas. Vi rekommenderar att du gör registreringen på plats. På så vis kan du kontrollera att säljaren har registrerat valpkullen. I samband med registreringen kan du beställa exportstamtavla. Priset är ca 900 kr. 
Ha gärna med dig en chipläsare så att du kan verifiera att chippet stämmer med dokumenten.
Att flyga med hund
För att kunna flyga med hund måste du har förbokat plats för hunden i kabinen. Detta gör man efter att man bokat flyget. Detta är sällan något problem eftersom man brukar kunna avboka flyget inom 24 h från bokning om det inte går att få plats med hunden. Vi rekommenderar SAS men självklart kan man använda vilken som helst av de kommersiella större aktörerna. Undvik lågprisbolag. 
Om du skall flyga inrikes i USA är det en väldigt stark rekommendation att boka separata biljetter. Det är vanligt förekommande att de olika bolagen inte kan verifiera varandras hundbokningar och då kan plötsligt ett bolag neka dig boarding. Med separata biljetter får du visserligen hämta bagage och checka in igen men du slipper att behöva boka om och köra bil i 12 h eller vad det tar istället för att flyga. 
Du måste ha en bur som är godkänd för flyg. Kontrollera deras regler. De flesta djuraffärer har sådana burar. Vanligtvis får valp/valpar max väga 8 kg med bur,
På flygplatsen skall du visa upp hunden och alla dokument. Man får lov att ha två taxvalpar i samma bur så det kan vara en idé att köpa två om man kan. Valparna räknas dock som handbagage. Man får dock lov att ha en mindre väska med sig vilket är klokt att ha hundsaker i. Från att man checkat in tills man kommit igenom tullen där man anlänt får hundarna inte lämna buren utom på speciella platser för rastning. Leta efter Service Dog Relief Area.
Ombord bör du ha följande tillgängligt:
1. Ben
2. Kissunderlägg om olyckan är framme
3. Leksaker utan pipljud
4. Skål för vatten och mat, men kan du undvika att ge dem mat är det bra. Det minskar risken för olyckor. 
5. Filtar låter som en god idé för att hunden skall ligga bekvämt men om den kissar blir det stora problem. Om du väljer att ha en filt så ha också med dig en plastpåse du kan packa in den i om olyckan är framme. 
Om det är en lång resa och de blir oroliga så ta in buren till toaletten, lägg ut ett kissunderlägg och låt dem göra ifrån sig. Man får visserligen inte det men de kan inte kontrollera vad du gör på toaletten.
Placeringsmässigt är gångplats att föredra och om du kan så åk Economy Extra. Man får inte åka Business med hund. 
Ankomst
Börja med att gå på toaletten med hunden/hundarna. De är säkert nödiga när ni landar. 
När du kommer till tullen går du på rött. De dokument de är intresserade av är de fyra sidorna från USDA, transportdokumentet samt köpeavtalet. När de verifierat att det är rätt hundar med chipläsare sätter de en stämpel på dokumentet från USDA. Därefter beräknar de momsen på köpeavtalet och den skall betalas på plats. 
Om du landar i Danmark och reser över till Sverige behöver du inte föranmäla, och kan inte heller, men om tullen stoppar dig är det bara att visa upp papperna från USDA.
Registrering SKK
För att kunna registrera valpen på SKK måste du skicka med dokumentet från USDA med stämpeln från tullen. Det är viktigt att den finns eftersom valpen annars räknas som smuggelhund och då får den ej registreras.
Du skall också skicka med exportstamtavlan i original. Om du behöver beställa en ny kostar det ca 500 kr så det kan vara värt det att rekommendera brevet till SKK. Exportstamtavlan kommer efter några veckor.  
Vanliga problem
Det vanligaste problemet är att dokumenten från USDA inte kommit i tid. Detta kan ställa till det med flygbokningar etc. Svälj förtreten och boka om ditt flyg. 
Ibland kan hunden bli väldigt olycklig på resan. Du får inte lov att ta ut den men det är sällan någon säger något om du böjer dig ner och sätter i handen i buren. 
Om olyckan är framme och hunden kissar i buren så använd kissunderläggen för att torka upp och släng dem sedan.
Detta är våra erfarenheter efter att ha importerat ett par gånger från USA. Inför varje import så kontrollera alla regler eftersom sådana ändras med jämna mellanrum. Även om vi försöker att ha en heltäckande guide finns alltid risken att något blir fel eller att något ha ändrats så följ guiden på eget ansvar. Om du hittar något som inte stämmer eller har fler goda råd så meddela oss gärna så vi kan lägga till dem här.